Utan kärlek är det bara stjärnor och kanske lite snö

God fortsättning på julen! För det är ju så. Vi är fortfarande inne i julen och den fortsätter en bra bit in i januari. I vår tid är det svårt att se julbudskapet bakom allt som förmedlas. Jesusbarnet försvinner i bruset av kampanjpriser i butikerna och hets och stress inför det perfekta julfirandet. Det perfekta julfirandet, där vi vill samlas i gemenskap, värme och kärlek. Men där strävan efter att uppnå det gör att resultatet innebär stress och krav. Ironiskt, eftersom det är just det vi vill slippa i julens tider. Även jag som försöker gå in i julen utan krav känner av samhällets förväntningar som även delvis blir mina.

Julsångerna som spelas inför julen innehåller många av dem det centrala budskap inför julen. "Ära vare Gud i höjd, frälsaren kommen är" är en textrad från en känd julsång. Likaså finns många sånger om värme, kärlek och gemenskap som på ett särskilt sätt får oss att komma i rätt julstämning. Dessa sånger hjälper oss att tänka på det som är viktigt. Men jag märker att julens sånger vi hör idag alltmer handlar om annat. Julsångerna som jag märker har tagit mer och mer utrymme allteftersom artisterna ska släppa nya julalbum med unika innehåll handlar istället om det vi ser som är vackert. Ljus i fönster, stjärnor på himlen och snö på träden. Snö har jag fått fira jul utan, men det representerar den perfekta julen på ett särskilt sätt för många. Jag hör nya lovsånger till stjänor vi ser och lovsånger till den vackra snön som ligger på trädens grenar. Vackert är det, men inger det dig och mig någon tröst eller vila i julens tid? För mig blir det mest en fin förpackning med trevligt omslagspapper, men med skralt innehåll. Man har missat att fylla förpackningen. Utan kärlek ekar tonerna tomt och tar inte plats i vårt inre.

Det som ger mig hopp och värme är inte vissheten att diverse artister sjunger om stjärnor och snö. Det som ger mig hopp inför det nya året och framtiden är att det finns en Gud som var beredd att bli människa för mig. Som vill att vi ska ha gemenskap med honom och med varandra. Visa varandra kärlek på riktigt och inte för att det ska se bra ut. Det ger mig den julefrid jag behöver och det jag vill att mina barn ska förknippa med julen.

Kommentarer

Populära inlägg