Nära och innerligt

Våra barn får lite olika relationer till sina morföräldrar och farföräldrar. Mina föräldrar bor nära, i samma ort och således är det lättare att träffas lite oftare men ofta ganska kort. Vi brukar emellanåt fika tillsammans eller äta kvällsmat. Eller så sitter de barnvakt en stund. Kristians föräldrar bor drygt 30 mil hemifrån och det gör att vi inte ses lika ofta. Dock är det så att när vi väl ses, umgås vi intensivt i flera dagar och hinner med både fika, promenader, lekstunder och samtal. Vi träffas sällan, men odlar en djup relation när vi väl ses.

Jag vet inte vilket av dessa två sätt som ger mest i relationen men jag är glad att vi har det på båda sätten. Vi får plocka russinen ur kakan och se fördelarna med båda sätten att umgås. Våra barn har så mycket omsorg och kärlek i våra familjer och det är roligt att se hur de blir burna och inspirerade av mina och Kristians föräldrar och syskon.

Fikastunderna hemma hos mina föräldrar blir så härliga, vi tar upp tråden från sist och fortsätter leka och prata och det är inte så noga att man hinner med allt på en gång. Dagarna hemma hos mina svärföräldrar är också underbara för att vi skapar en helhet och ett djup på en gång. Det blir två sätt att umgås och det ena är inte bättre eller ger mer än det andra. Våra barn tar del av både sina mor- och farföräldrar och skapar goda relationer till dem alla. Precis som vi vill att det ska vara.

Kommentarer

Populära inlägg