Orolig och tålig

Den senaste tiden har jag sprungit på en del arbetsintervjuer och ett ämne som alltid kommer upp är huruvida man är stresstålig eller inte. I jobb- och studierelaterade sammanhang har jag svårt att hitta dessa tillfällen, då stress blir en faktor som påverkar mitt arbete. Jag har ofta inga problem med att ha en mängd uppgifter framför mig och jag lyckas ofta systematiskt ta mig igenom det jag ska.

Dessutom känner jag mig mer sårbar vid sidan av mitt arbete. Med mina barn. Där kan jag bli mer uppstressad om jag är ensam med dem i en stor folksamling eller på tåget. Oron att något ska hända dem jag håller av så kan i vissa situationer få mig att känna mig stressad. Rädd att de ska komma ifrån mig när jag har det yttersta ansvaret.

Mina barn har lärt mig att bli en mer stresstålig människa, vilket ger mig verktyg som jag kan använda på jobbet eller i skolan. De har lärt mig att bli systematisk, men ibland när jag är med dem uppenbaras plötsligt det sårbara. Det att inte kunna skydda dem alltid. Även då är jag tålig, men inte immun mot stress och oro. 

Kommentarer

Populära inlägg