Viktigt




Det är mycket fokusering på vikt när det gäller bebisar. Alla vill veta vad Mille vägde när han föddes och vad han väger nu. På något sätt ser man vikten som ett tecken på hur bra bebisen mår och visst ligger det mycket i det.

I början var jag väldigt noga med att se till så Mille fick tillräckligt med mat i sig, men vad är tillräckligt? Man ville gärna att han skulle växa bra och öka bra i vikt. Jag kollade hur länge han åt och hur ofta han åt för att få ett grepp om hur mycket han fick i sig och huruvida det skulle räcka. Man kan ju aldrig veta exakt hur mycket en ammande bebis får i sig.

Sedan drygt en vecka, efter att ha fått reda på att han vuxit mer än nog, började jag lita på Mille. Han har därför den senaste tiden själv fått bestämma hur länge han vill äta, utan att jag tittat på klockan och kontrollerat tiden. Det har inte blivit mer än några minuter per portion, mycket bekvämt för mig, men ändå lite kort tid eftersom man intalar sig själv att det borde ta längre tid att få i sig så man står sig ett par timmar.

Idag kom i alla fall svaret på om dessa nya rutiner fungerat. På BVC idag vägde vi vår blåögda och något skelögda bebis och fick reda på att han väger fem kilo! Därmed har han gått upp ca 500 gram på lite mer än en vecka. För de oinvigda kan jag säga att det är mer än godkänt.

Alltså kan jag lugnt låta Mille bestämma våra dagar och hur gosiga hans små kinder ska bli. Hans kropp börjar få lite fler veck och valkar och nu inväntar vi med spänning hans andra dubbelhaka!

Kommentarer

Populära inlägg