Känner du någon skillnad?

Den frågan får man ofta när man är gravid för tredje gången. Man förväntas känna skillnad på rörelser, hormoner, känslor och kroppshydda. Jag har ärligt talat inte varit tillräckligt observant under mina graviditeter för att till fullo kunna svara på den frågan.

Jag har alla gånger mått mycket bra hela graviditeten, jag har alla gånger upplevt att jag har en livlig liten krake i mig och jag har väl känt mig så där lagom hormonstinn som man kan förvänta sig av en havande kvinna. Men jag kan inte sätta fingret på om det har känts annorlunda på något särskillt sätt.

Vi har ju så klart den aspekten att den första graviditeten slutade i en katastrof, men det är inte till det frågan syftar. Oron kanske känns mer påtaglig de här andra två gångerna, men det är inte det frågeställaren vill ha svar på. Jag undrar helt enkelt om det är så att man bör observera sina graviditeter så noggrannt. Jag känner nog att jag lägger mer energi på att njuta av tiden i stället. Inte jämföra för mycket utan bara njuta av att vara gravid i största allmänhet, tjock, hormonstinn och full av liv...i hjärta och i mage!

Kommentarer

Populära inlägg