Vad samlar du på?

När jag var liten samlade jag på diverse föremål. Ett tag samlade jag på kapsyler och jag hade under en period en imponerande samling av suddgummin. Senare har jag samlat på drickunderlägg och dalahästar, men intresset har alltid svalnat efter ett tag.

Nu gillar jag att samla på mig gamla roliga saker. Saker från bortglömda vindsutrymmen eller loppmarknader. Annat jag samlar på är fina kläder och tuffa acessoarer som jag spanar efter där jag befinner mig. Dock har jag aldrig tilltalats av att samla pengar på hög och det är jag rätt glad över. jag får tacka mina kloka föräldrar för en genomtänkt uppfostran i att inte tänka i allt för materiella banor.

Ibland känns det som om livet bara är en jakt efter onåbara mål. Vi kämpar och stretar för att samla på oss det vi egentligen inte behöver, och till vilken nytta? Vi är allt mer sjuka och deprimerade i vår hets att nå perfektion och toppen.

Jag har bestämt mig för att samla på erfarenheter, låter inte det fantastiskt? Det känns som om det är något jag kommer få jobba med, med tanke på att den samlingen knappast kommer bli komplett. Men det är väl det som är charmen? Tänk att genom livet gå med inställingen att man ska bli så rik som möjligt på erfarenheter och då tänker jag främst inte på att resa jorden runt och uppfinna nya saker. Jag tänker på de känslor man kan uppleva under ett liv och de olika saker man kan vara med om, oavsett var man befinner sig. Livets små och stora nöjen och missnöjen.

Det är klart att man ska sträva efter att se många platser och att hålla sin kreativitet levande, men var sak har sin tid och allt tilltalar inte alla av oss. Dock kommer jag försöka hålla min samling av erfarenheter levande, den vill jag inte tröttna på. Varje dag är en sällsam gåva säger man ju och visst är det så. För varje dag rymmer något nytt att uppleva, något nytt att känna. Frågan är bara vad?

Kommentarer

Populära inlägg