En omställning som överraskar

Nog visste jag mycket väl att det skulle bli rätt körigt med en unge till hemma, men jag har blivit både positivt och negativt överraskad. Kristian har börjat jobba nu, så nu är det jag som är hemma med både Mille och Hillevi. Ibland är det som om båda barnen vill ha all uppmärksamhet samtidigt, och då är det lätt att känna sig otillräcklig. Man är van vid att kunna ge all sin uppmärksamhet när behovet behövs, men nu är det svårt att tillgodose alla samtidigt. Dock är det fler stunder då allt känns riktigt bra. Båda barnen är nöjda och då känner man sig riktigt tillfreds. Jag känner verkligen inte att jag bör klaga på min situation med två så fina barn, som sköter sig så bra. Oftast är Hillevi mätt och nöjd och Mille glad och hjälpsam. Samtidigt är man hela tiden beredd på att något händer som ändrar allt. Man har dock lärt sig att hantera vissa problem. När lillan får mat är storebror oftast duktig och leker själv med det han får, men ibland ser han sin chans att utmana och busa. Då är det inte annat att göra än att resa sig upp och amma gåendes för att hålla hushållet intakt. Man hittar alltså sina sätt, omställningar utmanar till det.

Kommentarer

Populära inlägg