Med en sådan mor behöver man inga fiender

Man brukar tala om att mödrar gör allt för sina barn men det är tydligen inte alltid något positivt. En mamma ger sin åttaåriga dotter botoxinjektioner för att ta bort skrattrynkor i syfte att vinna skönhetstävlingar. Sunt? Kärleksfullt? Nej, vidrigt!

Varför göra det svårare för unga tjejer än vad det redan är. Ideal målas upp från alla håll hur man ska se ut och hur man ska vara. Familjen ska fara ens fristad om den inte finns någon annanstans. Den skall inte späda på dessa sjuka ideal som finns i samhället, tvärt om. Ur detta perspektiv är det inte ett dugg konstigt att så många unga tjejer har dålig självkänsla.

Jag kan redan rädas inför tiden då Mille och Hillevi blir medvetna om de ideal de förväntas leva upp till. Då vill jag inte vara den som späder på den pressen och tar in de idealen i hemmet utan jag vill i stället uppmuntra dem att vara dem de är. Jag vill bekräfta barnen för dem de är och inte för dem de förväntas vara och jag vill hjälpa dem att bli trygga i sig själva och få en stark självkänsla.

Att måna om sitt yttre är inget ont i sig, jag är själv ganska fåfäng, men jag låter inte min självkänsla vila på det. Att göra en åttaåring beroende av skönhetsingrepp för att må bra är bara vidrigt. Nej det är värre, men det finns inget ord som kan beskriva det. Jag själv har fått en uppväxt fylld av kärlek och bekräftelse och uppmuntran. Det är det ett barn behöver, inte ingrepp. Dessutom finns det ju inget att rätta till hos ett barn, det är ju då vi är som mest oförstörda. Sjukt är vad det är.

Frågan är om lilla Britney är ensam om att gå igenom dessa hemska giftinjektioner? Kulturen med skönhetstävlingar för barn är rätt utbredd i USA så tyvärr kan det nog finnas fler som manipulerar sina barn och matar dem med sjuka ideal från vaggan. Sådana här mödrar borde få sig ett kok stryk och fråntas vårdnaden, de leker med en annan människas liv och lycka. Kan man inte se att man gör sitt eget kött och blod så illa ska man inte ha barn. God bless America - det verkar behövas. Måtte någon bli hennes hjälp!

Kommentarer

Populära inlägg