Mammas dag

Igår var vi iväg och firade mors dag. Det var min lilla familj tillsammans med mina föräldrar och min syster. De senaste åren har jag reflekterat mycket över mors dag och några av mina tankar kan ni ta del av här!

Förra året firade jag en normal mors dag, med barn och allt. Det kändes mysigt och så var det även iår. Har man dock mist ett barn är det svårt att låta denna dag passera som enbart glad. Det finns något djupare dolt i medvetandet och det tittar fram lite extra när mödraskapet skall till att firas.

För mig var det viktigt att gå en sväng till graven för det ger mig ro och trygghet. Jag blir också påmind om allt som finns i våra liv som inte syns. Tänk så många barn som finns begravda på samma kyrkogård. Hur känner deras mödrar? Och ännu fler mammor finns begravda. Hur känner deras söner och döttrar denna dag?

Vi behöver bli påminda om att mors dag inte bara behöver finnas till för att fira de som finns i vår närhet. Låt den även bli en dag att minnas de du inte har hos dig. Och låt det göra lite ont. Det är bara ett tecken på att allt är som det ska.

Kommentarer

Populära inlägg