Min källa till ett rikare jag

När det gäller föräldraskapet lär man sig nya saker hela tiden. Barnen och situationerna som uppkommer tillsammans med dem ger en god lektion i både det ena och det andra. Saker man lätt skulle kunna ta upp på vilken arbetsintervju eller lönesamtal som helst. Och så säger de att småbarnsföräldrar, framför allt mödrar, är oattraktiva på arbetsmarknaden. Jag skulle hävda att det borde vara det motsatta.

Sedan jag satte barn till världen har jag exempelvis blivit minst 100 % bättre på: konflikthantering, multi-tasking, flexibilitet och kommunikation. Dessutom är jag otroligt effektiv och målinriktad då jag vet att min egna tid faktiskt är begränsad. Men ändå får jag mer gjort snabbare nu än tidigare. Dessutom är jag mer kreativ och tålig för både det ena och det andra. Tålamodet har bättrats med ett par hundra procent och framförhållningen likaså. Min sociala kompetens har berikats och jag har lättare att knyta kontakter med andra föräldrar/barn/människor/whatever.

Men jag är också bättre på att ta hand om mig själv och faktiskt ge mig tid till återhämtning, vilket har lett till att jag är mer harmonisk och glad. Så: när jag ger mig ut i arbetslivet igen om ett år kommer jag tänka så här. För är det inte sant för de flesta föräldrar? Våra barn är allt annat än dåliga för oss. De är min källa till ett rikare jag.

Kommentarer

Populära inlägg