Lek mitt barn!

I vanlig ordning en stund före jul dimper den ner i brevlådan. Leksakskatalogen. Precis som ett barn bläddrar jag snabbt igenom den, men inte för att anteckna en önskelista. Sedan jag blev förälder tycker jag det är mycket intressant att notera hur barnen i katalogen leker med leksakerna och precis som alltid är det killarna som leker med krigsleksakerna på de svarta sidorna och tjejerna leker med hundar och dockor på de ljusrosa sidorna. På endast ett ställe i hela katalogen kunde pojkar och flickor leka tillsammans och det var när de spelade spel där de ska fiska upp fiskar med magneter. 

Jag kan bli så provocerad av detta. Av flera skäl. Varför ska någon annan tala om för mig vad mina barn kan och inte kan leka med? Jag är fullt medveten om att det förväntas att killarna ska leka med bilar och tjejer med mer mjuka saker, men vem är jag att begränsa mina barns fantasi i det avseendet? Mille älskar att leka med dockor, han älskar att leka med bilar. Han älskar att pärla och han älskar att pussla. Han har hela tiden haft tillgång till mycket skilda typer av leksaker som nu även Hillevi börjat leka med. Än så länge har hon varit helt ointresserad av dockorna men det kanske komme med åldern. Däremot gillar hon starkt bilarna och duplo-legot.

I vårt nya hus som vi flyttar in i i morgon kommer barnen inte få var sitt rum. De kommer, precis som nu, dela rum men de kommer i stället att ha två rum ihop. Ett rum där det är avsett att sova och ett där det är avsett att leka. Jag tror det blir bäst för dem då, för de leker ju ändå med samma saker och hur skulle vi kunna dela upp alla grejerna på två olika rum. De är ju inte så mycket som skiljer dem i ålder. Så småningom vill de säkert ha var sitt eget krypin men fram till dess tror jag det blir bäst så här. 

När jag läser den här artikeln blir jag bara trött. Knappast en modern debatt om du frågar mig, men jag vet inte... Jag är glad att Mille är trygg att leka med vad han vill. Han gillar det mesta och är kreativ på sitt sätt. Spisen är hans trygga punkt i tillvaron många gånger. För där får han göra något av det roligaste han vet. Laga mat. På förskolan märker jag att de också har ett medvetet genustänk i många delar och det gläder mig. Och har man funderingar på vem leksaken är avsedd till är det bara att läsa Lady Dahmers inlägg här!

Kommentarer

Populära inlägg