Från dramatik till motorik

Dagarna som varit har flutit på relativt lugnt. Detta trots att det stått mycket på schemat. Det trots det varit en vardagslunk som passat både mig och Mille. Idag hände det grejer, även om det inte var något dramatiskt. Vid flera tillfällen idag har Mille stått själv utan stöd i ett par sekunder. Inte särskilt länge kanske någon tänker, men i mina ögon ser jag det som ett steg i rätt riktning.

Något annat han gjort idag är att han börjat krypa ordentligt på knäna. Han har tagit sig fram ålandes i några månader nu, och krupit på alla fyra bara vid vissa utvalda tillfällen. Då har det dock slutat med att han gett upp och börjat åla igen. Varför lära sig något nytt när det gamla fungerar bra? Nu verkar han dock ha utvecklat kryptekniken tillräckligt för att byta stil och trots att det går lite ostadigt kan han ta sig fram riktigt fort om han vill. Det var på samma sätt när han började åla. Helt plötsligt var det som om han kom på hur han skulle göra och då, från en dag till en annan, fungerade det helt enkelt.

Det haglar tätt mellan framstegen i den här åldern och det är jättekul. Det man däremot märker på sig själv är att man nu när det är som mest intensivt är som sämst att dokumentera. I början tog man hur många bilder när han bara låg och sov, eller tittade upp i taket. Nu däremot, när han ålar, kryper, ställer sig mot möbler och går med lära-gå-vagnen använder jag inte alls kameran eller filmkameran lika ofta. Ganska konstigt, eller hur? Eller också beror det på att man inte har samma tid längre. I stället för att fota får man passa upp så att inget går sönder eller så inte Mille går sönder.

Jag får i alla fall försöka att föreviga Milles första tid lite bättre. Det är ju kul att se tillbaka på sedan. Det tycker i alla fall jag, när jag ser tillbaka i gamla fotoalbum. Men förhoppningsvis blir jag bättre på det bara genom att skriva dessa rader. Det får bli som en påminnelse för mig.

Kommentarer

  1. Vad härlig han är, Mille! Skulle verkligen önska att vi kunde träffas i sommar! Är ni hemmavid andra delen av v.29?

    Du har förresten en award att hämta hos mig (min nya bloggadress)!
    Kram Emma

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg