Du och jag

Igår var jag och bandet jag spelar i, Barefoot med respektive, bjudna på en julkonsert i Göteborgs räddningsmissions regi. Det var en fin kväll med mycket bra musik (och rytmer från slagverksgrupp), men en djupare underton fanns bakom. Konserten anordnades till förmån för de hemlösa i Göteborg. Ett fantastiskt initiativ och det är något som berör mig något oerhört. Dessa orättvisor som inte borde finnas.

Claes Malmberg var en av de medverkande artisterna och han varvade rappa ord med sång och stundtals höll man på att ramla av stolen, så mycket skrattade man. Och så sa han som en avslutning några ord som var så tänkvärda att de kändes som ett slag i magen. Ungefär så här sa han. Jag citerar ur minnet:

"Det är så lätt när livet rusar fram, att man inte hinner stanna upp och se sig om och se sin skuld i detta. För det är så att vi bär skuld, för klasskillnader uppstår inte av sig själva, det är vi som skapar dem. Om man är på rätt sida så behöver man kanske inte engagera sig, men är man på fel sida så måste man, för att man ska överleva."

Tack alla som medverkade och tack Göteborgs räddningsmissions för en fantastisk konsert!

Kommentarer

Populära inlägg