Konsumera mera klimatsmart


När man är gravid och går runt och tittar i affärer är det knappast ordet måttlighet som man möter. Som förälder entrar man en ny värld av prylar och måsten. Det verkar som om man måste köpa sig titeln en bra förälder. Det verkar inte finnas många möjligheter att klara sig utan det hippaste babygymmet, den snyggaste skötväskan och de mest stimulerande leksakerna. Jag möts av en förväntan att konsumera ikapp med min kärlek till Mille.

Jag är helt övertygad om att man kan vara en bra förälder ändå. Vissa saker behöver man och andra saker behöver man inte. Sen finns det en tredje kategori med saker man inte behöver, men som kan underlätta småbarnslivet avsevärt. Då är det upp till en själv om man vill köpa det eller inte.

Det är konstigt att i och med att en ny generation föds, möts vi av denna konsumtionshets. Hur kommer denna generations möjligheter att tillgodose sina behov att se ut om vi fortsätter på detta vis? När man ser det på det sättet verkar det inte särskilt klokt. I och med att jag konsumerar mer än jag och min familj behöver så försämrar jag Milles levnadsförhållanden längre fram i Guds allt mer sargade skapelse.

En annan babysak som jag tycker är konstigt är alla dessa färgglada blöjor. Visserligen är blöjorna effektivare än tidigare, men varför i hela världen ska man trycka massa häftiga tryck i regnbågens alla färger på blöjan för. Det lär väl knappast vara för att tillfredställa min tre månader gamla bebis.

Ensam är det svårt att göra något åt detta, men:

Man kan tänka ekologiskt och rättvisemärkt när det gäller val av mat och andra varor,
Man kan gå och cykla när man inte behöver ta bilen,
Man kan köpa snygga kläder på secondhand eller tradera
och man kan delta i den häftiga minimala miljöfestival som kommer hållas i Vårgårda om ca en månad. För mer info om denna tillställning klicka här

Jag själv är verkligen inte ett bra föredöme i alla lägen, men jag försöker att inte köpa för mycket onödigt, även om jag fortfarande unnar mig både det ena och det andra. För Mille och hans bröder och systrar skull kan jag dock tänka mig att spendera mindre och smartare. Både för plånboken och miljöns skull.

Fotnot: Jag bör kanske tillägga att bärsjalen ovan är ekologisk

Kommentarer

Populära inlägg