Tankar om känslor


Det är konstigt det där med känslor. De kan fylla en totalt, men samtidigt är de så svåra att beskriva. Mitt sätt att hantera min mina känslor då jag gick igenom min svåra tid blev genom musiken. Jag var enormt produktiv när jag mådde som sämst, när känslorna var som starkast.

Sedan mars 2007 har jag skrivit minst en låt i månaden, oftast fler, och det har varit en typ av dagbok för mig. Inte en vanlig dagbok utan mer som en spegling av själen. Från tiden jag mådde sämst finns många sånger och från bra tider färre. Dessutom är sångerna bättre och mer äkta från de tunga perioderna. När Mille kom trodde jag dock att dessa starka kärlekskänlor skulle göra mig produktiv på nytt. Visserligen har jag skrivit en del sen han föddes, men de mest känslofyllda sångerna är ändå de som speglar smärta och saknad.

Det är precis som om musiken fyller sin funktion mer då, när det är svårare att hitta andra forum där man kan bearbeta dessa känslor. För glädje och kärlek finns många forum, det är ingen som inte vill dela det. Sorg och smärta är svårare att hantera som medmänniska, därför väljer vi bort dessa ämnen i offetliga rum.


Jag skulle vilja få vardagliga situationer så bekväma att man kan ta upp det som är viktigt, allt som är viktigt. Inte bara glädjeämnen utan också det man tycker är jobbigt. Jag försöker etablera en atmosfär där just detta blir naturligt, men än så länge i små portioner. Musiken får fortfarande vara den kanal då jag kan vara mest ärlig.

Kommentarer

Populära inlägg